مفهوم دستگاه شاریو ( Bridgebuilder )
دستگاه شاریو پیش رونده در سال 1970 ساخته شده و امروز از آن به عنوان کاهش دهنده هزینه اجرای پل در سراسر پروژه های دنیا یاد می شود . این سیستم سبک ، تطبیق پذیر و آسان برای نصب و اجرا می باشد . حرکت رو به جلو و عقب روی ریل ها ، دستگاه را جهت راه اندازی و حرکت به طور آسان و با سرعت ، توانمند ساخته است .

موارد استفاده
دستگاه شاریو برای پل های بتنی طره ای صندوقه ای و Cable Stay با روش پس کشیده استفاده می گردد . در استانداردهای بین المللی مهندسی ، سازه را با یک قالب صلب استثنایی ، با ماکزیمم خمش کمتر از 25 میلی متر در بارگذاری نهایی طراحی می نمایند .
دستگاه شاریو استاندارد به طور معمول برای قطعات به طول تا 5 متر و ظرفیت باربری ( وزن بتن و قالب ) متغیر از 100 تا 600 تن طراحی می شود . وزن فولاد به کار رفته در آن به مقطع عرضی پل مورد نظر وابسته است ، اما به طور معمول از حدود 25 تن تا 110 تن در هر دو طرف متغیر می باشد . دستگاه شاریو استاندارد تقریباً برای هر قطعه با هر مقطع می تواند وفق داده شود و در طی اجرا برای تغییرات در طول قطعه ( تا 5 متر ) ، ارتفاع مقطع ، ضخامت جان و عرض عرشه به آسانی قابل تنظیم است .
بوسیله دستگاه شاریو پلهائی با دهانه های بزرگ (80 متر ، 100 متر ، 140 متر و...) در مناطق کوهستانی که دارای دره های عمیق می باشند یا روی رودخانه ها ی خروشان و پر آب اجرا میگردد ، که بسیاری از آن نیز در ایران احداث گردیده است.
مراحل اجرا بوسیله شاریو
ابتدا قطعه اول با مقطع صندوقه روی سر ستون به صورت درجا ساخته میشود.
ریلهای شاریو روی قطعه اول پرس میگردد و دستگاه روی ریلها مونتاژ میشود.
دستگاه مونتاژ شده روی قطعه اول ، قالب را جهت اجرای قطعه بعدی نگهداشته است که قطعه دوم ، دو لنگه بوده و به دو انتهای صندوقه اول میچسبد.
شاریو با حرکت به سمت دهانه های میانی و کناری روی ریلهایش، قالب را برای اجرای کلیه قطعات حمل مینماید.
هر قطعه پس از آرماتور بندی و نصب مصالح تنیدگی و بتن ریزی بوسیله کشش کابلهای پیش تنیدگی به قطعه قبل خود و در واقع به تمامی قطعات قبلی پرس میگردد و تکیه گاهی استوار برای ریلها ، شاریو و جابجائی بعدی به سمت پایان پروژه میشود.
مقاله مهندس شاپور طاحونی در زمینه دستگاه شاریو
برای دریافت فایل پاورپوینت تصاویر یک نمونه پروژه از این دستگاه به لینک زیر مراجعه نمایید.
حجم فایل: 50 مگابایت
پروژه احداث واریانت پل راه آهن تله زنگ
کارفرما : راه آهن جمهوری اسلامی ایران
دستگاه نظارت : مهندسین مشاور هگزا
آزمایشگاه : آزمایشگاه مکانیک خاک استان خوزستان
پیمانکار : شرکت تکنیک
پیمانکار تنیدگی : شرکت مهندسی آوند تنیده باتیس
مشخصات پروژه :
حجم بتن ریزی : 5500 متر مکعب
مقدار آرماتور : 590 تن
مقدار کابل پیش تنیدگی : 114 تن
تعداد دهانه : 3 دهانه
طول دهانه میانی : 107 متر
طول دهانه های کناری : 41 و 67 متر
ارتفاع پایه های میانی : 22 متر
مقطع عرشه : صندوقه ای
عرض عرشه : 6.60 متر
ارتفاع عرشه : 6.55 متر
